FAQ

Ik weet niet of ik gevoelig ben, kan je me dan wel helpen?

Natuurlijk. Zolang je een veranderwens of hulpvraag hebt kan ik je helpen. Mijn ervaring is dat ik veel mensen die ik begeleid gevoelig ofwel hooggevoelig zijn. Hooggevoeligheid treft 20% van de bevolking maar mijn inziens is deze groep steeds groter aan het worden. Je hebt hierdoor een aantal mooie kwaliteiten die je soms ook als last kunt ervaren. Gevoelige mensen vangen meer prikkels op en verwerken dingen intensiever. In plaats van dat ze 5 sorteerbakjes hebben, hebben zij er 15. Dat zorgt ervoor dat je meer oog hebt voor detail, je vaak creatiever bent of out of the box denkt, je dieper nadenkt over dingen en dat dingen je veel dieper kunnen raken. Je houdt niet van nieuwe situaties en raakt snel overspoelt, en houdt daarom van overzicht en structuur. Je bent erg rechtvaardig en begaan met mensen en dieren. Ik kan je leren om hier beter mee om te gaan, zodat dingen je niet snel overweldigen, overprikkelen maar dat je in je kracht kunt blijven staan zodat je jouw kwaliteiten altijd kunt blijven benutten.

Begeleid je alleen kinderen?

Nee, ik begeleid kinderen en volwassenen. Iedereen van 0 tot 100 is welkom! En ik zie ook een gelijk aantal kinderen als volwassenen.

Wordt het vergoed?

Ik word vergoed vanuit het aanvullende pakket van de zorgverzekering. Ik val onder de noemer ‘Natuurgeneeswijze – alternatieve zorg.’ Afhankelijk van jouw verzekering krijg je mijn zorg gedeeltelijk of helemaal vergoed. Het is raadzaam om even contact op te nemen met je zorgverzekeraar om dit na te vragen.

Worden ouders betrokken bij de sessie, en mogen ze aanwezig zijn?

Ja, dit is zelfs een van de voorwaarden. Mijn inziens kan een kind nooit alleen aan de slag. Het maakt onderdeel uit van een (familie) systeem. Daarom wil ik dat ouders actief betrokken zijn in het proces. Dat betekend dat ze beide aanwezig zijn bij de intake, en dan in ieder geval een van hen elke sessie bij de start en bij de afronding aanwezig is. In de tussentijd kiest het kind of papa of mama op de gang moet wachten of niet. Daarnaast maak ik nog altijd 1 of 2 afspraken alleen met ouders om samen te bespreken wat jullie zien en waar jullie tegen aan lopen en om te kijken naar hun eigen stukken hierin. Ik geef hierin altijd een stuk voorlichting en biedt handvatten en ga samen met jullie aan de slag hoe jullie met deze situaties aan de gang kunnen gaan.

Wordt school betrokken in dit proces?

Ja, het is wenselijk dat ook school een rol speelt hierin. De mate waarin hangt ook af van de hulpvraag van je kind. Je kind brengt namelijk ook heel wat uren op school door. Zij spelen ook een actieve rol in de opvoeding/ groei van je kind. Door de handvatten die het kind hier gaat krijgen, kan het zijn dat ze dit op school ook gaan merken of dat er een samenwerking vereist is. Wellicht dat school ook een hulpvraag heeft en indien gewenst kan hier ook in afgestemd worden door middel van overleg of een gesprek. Dit is altijd in aanwezigheid van ouders en nooit zonder toestemming of overleg van ouders en kind.

Is deze behandeling zweverig?

Nee, deze behandeling is niet zweverig maar juist met twee voeten op de grond. Mijn behandeling heeft een balans tussen bewustmaken, inzicht geven en hierbij concrete handvatten bieden hoe met iets om te gaan. Echter beperkt het zich niet alleen tot het inzicht, maar ga ik ook het veranderingsproces aan, om zo oude patronen of lastig gedrag vanuit de kern om te draaien. Ik maak daarom gebruik van een scala aan technieken en werkvormen, die ik heel erg afstem op wat er bij jou past. Met al mijn werkvormen richt ik me wel op het doen, voelen en ervaren. Natuurlijk wordt er ook gepraat maar bijna altijd gecombineerd met een oefening waarbij iets wordt beleefd. Mijn inziens is dit de effectiefste methode om dingen ook echt aan te kunnen pakken.

Kun je mensen met een diagnose ook behandelen?

Ja, ook mensen met een stempel zijn bij mij welkom. Sommige cliënten hebben nog geen of weinig ervaring met hulpverlening, andere hebben al heel wat jaren achter de rug. Voor mij maakt dit niet uit, omdat het mij gaat om de persoon achter deze stempel. Samen kunnen we onderzoeken wat ik voor jou kan betekenen in jou hulpvraag.

Ben je een psycholoog of orthopedagoog?

Nee, dat ben ik allebei niet. Ik ben pedagoge, heb de sociaal pedagogische hulpverlening gedaan en heb me van daaruit gespecialiseerd als therapeut. Ik heb een praktijk voor integratieve psychotherapie en sta ingeschreven bij beroepsvereniging NBVH en RBCZ. Daarbij maak ik ook veelvuldig gebruik van creatieve werkvormen; EMDR; hypnotherapie; innerlijke kind werk; regressie; NLP en nog vele andere dingen die ik in mijn opleiding gevolgd heb.

Mijn kind praat niet veel, lukt het dan wel?

Dat is geen enkel probleem. Ik krijg in mijn praktijk ook baby’s of peuters, dus taal hoeft niet direct een belemmering te zijn. Door de diversiteit van werkvormen, weet ik altijd wel een ingang te vinden. Het is het belangrijkst dat je kind zich op zijn gemak voelt en graag met zijn hulpvraag aan de slag wil. Vandaar dat ik in mijn kennismaking ook altijd kijk of er een klik is, omdat dit de basis vormt om verder te werken. Dan komt dat praten van zelf wel een keer, of niet 😉

Welke werkvormen gebruik je precies?

Inmiddels heb ik zoveel werkvormen eigen gemaakt dat ik ze niet allemaal kan benoemen, vaak omdat ik ze ook combineer. Daarbij blijf ik me altijd bijscholen, dus wordt dit elk jaar ook weer uitgebreid.

Mijn basis komt vanuit de pedagogische hulpverlening waarna ik de opleiding tot integratief psychotherapeut heb gevolgd. De werkvormen die ik dus onder andere gebruik zijn: oplossingsgericht coachen, NLP, mindfullnes, innerlijk kind werk, hypnotherapie, delenwerk, regressie, werken met trance en onderbewuste, cognitieve gedragstherapie, EMDR, familie/ systemische opstellingen, CREF methode, pre-perninatale therapie, beeldtaal, tekentherapie, speltherapie, spiegelen met dieren. Het belangrijkste blijft dat ik kijk naar wie jij bent en wat jij nodig hebt, de werkvorm pas ik daar wel op aan en vind voor een ieder wel een vorm die past.

Download gratis e-book

Gevoelig, wat nu?

Met 10 tips voor meer (be)grip voor je kind

Ontvang het nu!

Gevoelig, wat nu?

Lees nu de 10 tips voor meer be(grip) voor je kind